![C4U [potraviny a nápoje]](/docs/logo_kraje.gif)
Veřejná správa na úrovni krajů a jimi zřizovaných organizací, ale také měst a městských částí řeší na metodické i praktické úrovni celou řadu procesů a agend. S nimi jsou spojena určitá očekávání na straně vedení úřadu a zejména pak na straně klientů – občanů a organizací.
Informační technologie a jejich aplikace poskytují podporu klíčovým procesům, integrují a zpřístupňují informace potřebné k rozhodování a umožňují zaměřit pozornost na zlepšování. Oblasti, na jejichž zlepšení současná veřejná správa aktivně pracuje, jsou například efektivita, řízení, kvalita, komunikace s klienty a partnery, komunikace se státní správou. Velmi důležitým požadavkem pro další rozvoj veřejné správy je přizpůsobování se změnám v okolí (legislativní vývoj, vývoj technologií a očekávání od veřejné správy). Záměrem je, aby se z tradičního úřadu postupně stávala služba, v kontextu moderních technologií pak hovoříme o digitálních službách a o úřednících jako o manažerech těchto digitálních služeb.Základní produktovou linií C4U [veřejná správa – kraje] tvoří sada spolupracujících softwarových řešení a metodických postupů transformace veřejné správy. Připravené řešení na bázi osvědčeného informačního systému mySAP Business Suite nebo jeho komponent nabízí nástroje, které veřejná správa potřebuje pro dosažní zejména těchto cílů:
- Integrované procesy (datová, aplikační, platformová integrace) a urychlení jejich zpracování.
- Optimalizace - moderní nástroje řízení, založené na metodách controllingu – řízení nákladů, vyhodnocení aktivit a projektů.
- Využití dosavadních investic – moderní platforma, která nabízí možnosti zapojení stávajících systémů a nikoliv jejich bezpodmínečné nahrazení.
Na základě těchto postupů bude možno připravit na míru model transformace, umožňující nalezení efektivní cesty k provedení nezbytných změn.
Zobrazte si
mapu řešení C4U [kraje];.
Komplexní informační systém kraje
Informační systém kraje, založený na řešení Consulting 4U, je flexibilní komponentový systém nástrojů, integrovaných navzájem technologií SAP NetWeaver. Využitím této technologie a díky koncepci výstavby celého systému je možné řešit požadavky krajského úřadu, jednotlivých zřizovaných organizací s různým typem právní subjektivity i vztahu k ostatním organizacím státní a veřejné správy.
Cíle
- Poskytnout informatickou podporu operativním činnostem krajů a jejich krajských úřadů s využitím moderní technologie se silným integračním efektem.
- Poskytnout nástroje pro ekonomické řízení kraje a jím zřizovaným organizacím pro zajištění činností úřadu, řízení zdrojů, práci s rozpočtem a zejména stanovení cílů a strategií.
- Konsolidace manažerských i procesních dat v datovém skladu a jejich prezentace na portálu.
- Optimální využití vynaložených investic do informačních technologií – integrační a portálová platforma umožní zapojit současné informační systémy do nového modelu a využít všechny potřebné datové zdroje.
- Nabídnout krajům moderní informační systém splňující požadavky české i evropské legislativy.
- Připravit platformu pro jednotnou komunikaci krajů s organizacemi a občany.
- Podpořit praktickými řešeními procesy správu majetku a svěřených zdrojů.
- Podpořit praktickými řešeními kroky při uplatnění metodiky Zlepšení organizace veřejné správy.
Obsah
Obsahem softwarového řešení je komponentově vystavěný informační systém, který je integrován platformou SAP NetWeaver. Komponentová výstavba umožňuje použít volitelně pouze některé části celého návrhu a zbývající ponechat v současném stavu a integrovat je s novými komponentami. Navrhované řešení lze rozdělit do čtyř kategorií:
- základní (provozní, administrativní a kancelářské) programové vybavení zajišťující běžný chod úřadu (personální a mzdové systémy, ekonomický systém, …) a administrativně kancelářské činnosti (spisová služba, pošta, tvorba dokumentů, standardizace dokumentů, …),
- programové vybavení pro výkon správních činností, kterými je krajský úřad pověřen (tzv. agendy), zajišťující práva a povinnosti vyplývající krajskému úřadu z příslušných zákonů (v oblasti školství, zdravotnictví, dopravy a spojů, …), s důrazem na rozvoj elektronické komunikace, zejména občanů, s úřadem,
- programové vybavení pro informační podporu strategických a operativních rozhodování v řízení oblastí působnosti kraje,
- infrastruktura ICT, která může být volitelně ve správě úřadu nebo dodavatele.
Jednotlivá dílčí řešení systému
Softwarové řešení využívá architekturu ekonomického systému mySAP, kvalitní integrační platformy SAP NetWeaver a komplexního informačního systému pro veřejnou správu společnosti Marbes consulting s.r.o.
- Smlouvy a poplatky (S&P) – centrální platforma pro vedení různorodých administrativních agend (např. různé evidence poplatků) s úzkou vazbou na ekonomický systém,
- Centrální evidence smluv (CES) – centrální evidence veškerých smluvních dokumentů organizace,
- Evidence soudních sporů (ESS) – evidence soudních sporů a jejich finančních důsledků,
- HelpDesk, ServisDesk – správa požadavků na technickou podporu uživatele, správa požadavků na administrativní evidence (objednávky hygienických, kancelářských a jiných materiálů, rezervace objektů, …), databáze znalostí,
- Správa a údržba majetku – nadstavba majetkové evidence určená pro vedení údržbových agend nad majetkem úřadu,
- Evidence nemovitých objektů (ENO) – centrální evidence nemovitostí úřadu s úzkými vazbami na registry ISVS a administrativní aplikace
- Evidence organizační struktury (EOS) – nástroj pro evidenci organizační struktury a centrální administraci uživatelských oprávnění pro přístup do všech aplikací řešení,
- Evidence smluvních partnerů (ESP) – centrální evidence veškerých partnerů a partnerských subjektů organizace,
- KEVIS – Krajský evidenční informační systém, modulární nástroj pro vedení libovolných jednoduchých evidencí krajského úřadu a sběr dat ze svěřených organizací,
- Registr budov (RB) – centrální zdroj informací o adresách, plněný daty z ÚIR-ADR,
- Registr nemovitostí (REN) - centrální zdroj informací o parcelách, plněný daty z ČÚZK,
- Registr bytů a nebytových prostor (RBaN) - centrální zdroj informací o bytových a nebytových prostorech úřadu (např. školské byty, …),
- Registr ekonomických subjektů (RES) - centrální zdroj informací o ekonomických subjektech, plněný daty z RES ČSÚ,
- Standardizace dokumentů, EKUS - systém pro podporu procesů, souvisejících s tvorbou a evidencí usnesení samosprávy. Klíčovým rysem systému je tvorba tisků z dat do podoby standardizovaných dokumentů pro MS Word, které jsou definovány na základě grafického manuálu úřadu, typografických norem a konzultací s odpovědnými pracovníky. Standardizace dokumentů má širší záběr a zahrnuje všechny klíčové dokumenty pro práci úřadu - standardizované dokumenty obsahují styly hlaviček dokumentů, společné a speciální styly.
- Standardizace dokumentů – metodická a technologická platforma pro standardizaci dokumentů používaných na krajském úřadě.
- DMS a Spisová služba – produkty zajišťující digitalizaci, uložení a vyhledávání a archivaci dokumentů.
- CRM – role systému CRM v koncepci řešení je vnímána ve dvou rovinách
a) pro správu kontaktů a řízení aktivit ve vztazích s partnery (schůzky, akce, mailing, vyhodnocení komunikace, …) a
b) jako potenciální aplikační a technologický nástroj pro digitalizaci veřejných služeb.
- Ekonomika a účetnictví – systém mySAP splňuje požadavky finančního účetnictví předepsané českou legislativou a účetními normami, umožní sledovat aktuální stav pohledávek a závazků v reálném čase, propojit řešení se systémy automatických plateb, bankami, … Systém je kompatibilní s požadavky Evropské unie.
- Majetek – správa majetku zahrnuje jak účetní tak fyzickou správu a údržbu majetku organizace a zřizovaných organizací
- Nákup – procesy pořízení v organizacích s košatou organizační strukturou, případně se strukturou samostatných zřizovaných organizací, jsou podporovány elektronickým mechanismem plánování nákupu, správy kontraktů, schvalování požadavků na objednávku a hodnocením dodavatelů.
- Personalistika a mzdy – správa lidských zdrojů hraje klíčovou roli mezi procesy řízení organizace, řešení podporuje
- Controlling – metody controllingu hrají klíčovou roli při budování efektivní organizace, využít lze nákladového účetnictví, sledování aktivit – na základ využití moderních metod ABC, vyhodnocování klíčových ukazatelů KPI,
- Rozpočet, cash-flow – sestavení rozpočtu využívá řady uživatelsky příjemných operací (kopie předchozích období s možností úprav, …), vazeb do nákladového účetnictví, práce s verzemi rozpočtu a simulacemi atd. Čerpání rozpočtu je přímo integrováno na všechny relevantní operace v systému. Nabízený systém mySAP řídí a plánuje tok finančních prostředků, koordinuje a podporuje sestavení a realizaci rozpočtu a sleduje správu finančních prostředků aktivními kontrolami disponibility.
- Manažerský reporting – moderní nástroje datového skladu jsou velmi vhodné pro komplexní vykazování nebo pro konsolidaci datových výstupů z různých zdrojů (typicky pro konsolidovaný reporting zřizovaných organizací) aniž by bylo nutné okamžitě tyto zdroje sjednocovat. Velmi účinné jsou možnosti automatického generování výkazů a analýz ad-hoc, umožňujících zkoumat data z různých hledisek.
- Portál – otevřená portálová architektura pro vytvoření jednotného uživatelské i aplikačního rozhraní, využívá plně zabezpečenou moderní technologii s možností prezentace zapojených aplikací na internetu, možnost jednotného přihlašování do všech aplikací portálu.
- Integrace dat – datová výměna mezi aplikacemi probíhá jednotným způsobem s využitím unifikovaného formátu a datového rozhraní.
- NetWeaver – moderní koncept integrační technologie využívající integrační nástroje pro data, procesy, události, workflow, datový sklad a portálovou architekturu.
- Zřizované subjekty – koncept počítá s relativně nezávislým vedením ekonomiky, správy majetku a dalších agend zřizovaných organizací. Propojení s centrálním systémem kraje je zajištěno prostřednictvím integrace požadovaných výstupů platformy NetWeaver – datový sklad a prezentace na portálu.
Zřizovanou organizací může být nemocnice (nebo holding nemocnic), záchranná služba, dopravní podnik, škola, … jehož informační systém je buď mySAP nebo jiný, podporující standardní integrační rozhraní a umožňující předání dat v definovaném formátu.
Zřizovatel tím získává přehled o jednotlivých zřizovaných organizacích do takového detailu, jaký dovolí informační systém této organizace a prakticky v reálném čase. Dokáže tak pracovat s aktuálními informacemi a využít je správným způsobem. K dispozici je také možnost srovnávat odpovídající parametry z podobných zřizovaných organizací.